L’ES-Alert enviat a les 10.02 ja recomanava evitar desplaçaments abans de l’entrada en vigor de l’avís roig, prevista per a les 18.00 hores
L’episodi de pluges d’este dijous, 1 d’octubre, ha tornat a situar els drets laborals davant d’una emergència meteorològica en primer pla. CCOO PV i UGT PV han recordat que una persona treballadora pot estar emparada per la legislació si no pot acudir al centre de treball amb seguretat o si necessita interrompre l’activitat davant d’un risc greu i imminent.
La situació d’emergència havia començat abans de l’entrada en vigor de l’avís roig. A les 10.02 hores, la Generalitat va enviar un ES-Alert als telèfons mòbils davant de la previsió de pluges intenses a l’interior nord i els litorals de Castelló i al litoral de València. El missatge qualificava la situació de «perill extraordinari» i demanava expressament evitar desplaçaments. Els avisos taronja estaven previstos des de les 14.00 i el nivell roig, a partir de les 18.00.
La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha subratllat que «davant d’una alerta d’este tipus, el primer és preservar la vida i preservar la salut». El secretari general d’UGT PV, Tino Calero, ha defensat igualment que, davant d’una situació que puga posar en risc la seguretat o la salut, una persona treballadora pot evitar el desplaçament o abandonar el centre si ja està treballant.
La legislació laboral contempla estos supòsits. L’Estatut dels Treballadors preveu un permís de fins a quatre dies quan resulte impossible accedir al centre de treball o circular per les vies necessàries a causa de recomanacions, limitacions o prohibicions de desplaçament de les autoritats, així com davant d’un risc greu i imminent derivat d’un fenomen meteorològic advers. Per a qui ja es troba treballant, la Llei de prevenció de riscos laborals permet interrompre l’activitat i abandonar el lloc de treball davant d’un risc greu i imminent per a la vida o la salut.
Per tant, la protecció no depén exclusivament de l’hora en què entre formalment en vigor l’avís roig. La recomanació oficial d’evitar desplaçaments inclosa en l’ES-Alert de les 10.02 és rellevant quan les circumstàncies concretes impedisquen o facen insegur el trajecte necessari fins al centre de treball.
García ha reclamat que les empreses negocien i implanten protocols d’emergència perquè les mesures que s’han d’adoptar estiguen definides abans que es produïsca una situació crítica. «Es pot abandonar el lloc de treball per a preservar la vida», ha recordat.
Calero ha insistit que «el primer és garantir la seguretat de les persones» i ha assenyalat que els treballadors que es troben davant d’una negativa empresarial a abandonar el centre o siguen requerits per a desplaçar-se en una situació de risc poden acudir al sindicat.
La regulació específica d’estes absències per emergències climàtiques es va incorporar a l’Estatut dels Treballadors després de la dana de 2024, amb la inclusió expressa de les recomanacions de les autoritats i dels fenòmens meteorològics adversos entre els supòsits previstos.
#Treball #Pluges #Emergències
Publicat per AGORACT en Crònica Camp de Túria
