Periodisme local i global amb mirada valenciana, plural i compromesa amb els drets humans.
Sant Antoni, L'Eliana, Bétera, Riba-roja, Pobla de Vallbona, Serra, Benaguasil, Benissanó, Olocau, Llíria, Gàtova, Nàquera, Vilamarxant, Casinos, Marines, Loriguilla, Los Serranos, Paterna

El PSPV portarà als ajuntaments una moció per reduir l’espera en dependència

✉️ Enviar per correu

Els socialistes reclamen que els 535 milions addicionals de l’Estat reforcen els equips, les plantilles i els serveis socials municipals.

El PSPV-PSOE portarà als ajuntaments de la Comunitat Valenciana una moció perquè el Consell destine de manera prioritària l’augment del finançament estatal de la dependència a reduir els temps d’espera i reforçar l’atenció a les persones que necessiten estes prestacions.

La iniciativa, anunciada este 26 d’agost, planteja que els 535 milions d’euros addicionals que, segons les dades facilitades pels socialistes, rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 servisquen per ampliar els equips de valoració, estabilitzar les plantilles professionals i millorar la gestió dels expedients.

El PSPV situa l’aportació extraordinària en 178,4 milions d’euros per a 2026 i 356,7 milions per a 2027. Amb estes quantitats, la contribució estatal al sistema valencià arribaria als 516,2 milions enguany i als 694,6 milions l’any que ve, d’acord amb les xifres incloses en la proposta.

Més personal i menys tràmits per accelerar els expedients

La moció reclama revisar tècnicament el procediment de reconeixement de la dependència per eliminar duplicitats i simplificar tràmits. Entre les ferramentes que proposa aprofitar figuren el Sistema d’Informació d’Història Social Única, la interoperabilitat entre administracions i els processos de digitalització.

La secretària de Política Social i Dependència del PSPV, María Victoria Garrido, defensa que l’increment pressupostari ha de notar-se en els terminis d’atenció. «El Govern d’Espanya està posant més recursos que mai damunt de la taula i ara correspon a la Generalitat fer que eixe esforç es traduïsca en drets i en una atenció més ràpida per a les persones dependents», manifesta.

Els socialistes també volen reforçar la coordinació entre el sistema sanitari i els serveis socials. Al mateix temps, plantegen revisar les tasques administratives que assumixen els professionals perquè puguen dedicar més temps a la intervenció social directa, l’acompanyament i la valoració de les necessitats.

«No podem permetre que una persona que té reconegut un dret haja d’esperar durant mesos per poder exercir-lo. La dependència necessita més recursos, però també una Administració capaç de resoldre els expedients amb rapidesa i eficàcia», assenyala Garrido.

El PSPV posa també el focus en els serveis socials municipals

Una altra part de la iniciativa afecta directament els ajuntaments. El PSPV denuncia «reiterats retards» de la Generalitat en la formalització i els pagaments del Contracte Programa i assegura que alguns consistoris han d’avançar recursos propis per garantir la continuïtat dels serveis socials.

A partir d’eixa denúncia, la moció reclama al Consell un finançament suficient, estable i puntual que permeta als municipis planificar les plantilles i els recursos sense haver d’assumir, segons els socialistes, despeses que corresponen a l’Administració autonòmica.

«Els ajuntaments no poden continuar fent de banc de la Generalitat per garantir serveis que són essencials per a la ciutadania. Necessitem que el Consell complisca, pague a temps i dote els municipis dels recursos necessaris per prestar uns serveis socials de qualitat», afirma Garrido.

Els grups municipals socialistes presentaran la proposta als plens dels ajuntaments valencians. El text inclou el reforç dels equips de valoració, l’estabilització de les plantilles, la revisió dels procediments, més coordinació sociosanitària i el pagament puntual dels recursos destinats als serveis socials municipals.

El PSPV sosté que estos canvis no busquen reduir drets ni garanties, sinó agilitzar la tramitació i aprofitar l’increment del finançament per escurçar els terminis d’accés a les prestacions.

#Dependència #ServeisSocials #ComunitatValenciana

Font (EP)

Publicat per AGORACT en Crònica Camp de Túria