#Vilamarxant #CampdeTúria #MediAmbient
El paratge de La Pea comença a recuperar-se després de quedar arrasat per la dana, amb treballs ja en marxa i una segona fase prevista per a restaurar l’entorn natural
Després de la dana, el paratge de La Pea va quedar completament alterat. Ara, any i mig després, els primers treballs ja són visibles i apunten a una recuperació progressiva d’este espai clau del Túria.
El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, ha visitat este dijous Vilamarxant per a vore sobre el terreny com evoluciona la intervenció. Es tracta d’una actuació que combina administració pública i iniciativa privada, amb l’Ajuntament implicat des del primer moment.
El que ja s’ha fet és molt concret. S’ha actuat sobre el terreny amb neteja de residus, desbrossament i control del canyar. Este últim element era un dels problemes principals: la seua acumulació genera grans quantitats de biomassa seca i això augmenta el risc d’incendi en tota la zona fluvial.
La següent fase ja està prevista i anirà més enllà del manteniment. Inclou la plantació de vegetació de ribera per a recuperar l’equilibri natural, reforçar la biodiversitat i anar substituint el canyar per espècies autòctones més adequades per a este entorn.
Durant la visita, Mompó ha insistit en la necessitat d’actuar amb recursos i coordinació: “Els espais naturals no es recuperen sols. Fa falta inversió, voluntat i que les institucions estiguen compromeses en la causa. El que veiem hui és la prova que quan la societat civil, les empreses i les administracions remen en la mateixa direcció, els resultats arriben”.
També ha aprofitat per a llançar una crítica directa al Govern d’Espanya i a la Confederació Hidrogràfica del Xúquer: “Hi ha administracions que seguixen sense assumir les seues competències”. En eixa línia, ha afegit: “El Govern d'Espanya, a través de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, continua tenint pendent l'adequació i revisió de nombrosos trams dels nostres rius afectats per la dana”. I ha remarcat el temps transcorregut: “Estem parlant d'un any i mig després. No té justificació ni explicació””.
La Diputació, per la seua part, ha activat una nova línia d’ajudes pròxima als dos milions d’euros per a actuacions en espais naturals. Segons Mompó: “Les valencianes i els valencians mereixen tornar a disfrutar d'espais com el Parc Natural del Túria, que és un dels tresors ambientals de la nostra província. Cuidar estos entorns no hauria de ser una opció, sinó una obligació”.
Des del municipi, l’alcalde Héctor Troyano ha recordat què representa este espai per al poble: “És la referència turística del municipi i el punt de trobada dels veïns i veïnes durant l'estiu”. I ha afegit: “La dana va deixar un paisatge desolador, així que gràcies a iniciatives com esta, liderades per la Diputació i Coca-Cola, i amb la col·laboració de l'Ajuntament, es puga recuperar perquè este estiu estiga disponible i es puga disfrutar és un plaer”.
La visita també ha servit per a revisar altres actuacions al municipi. El trinquet ha rebut 300.000 euros per a la seua rehabilitació dins del Pla de Trinquets, mentre que el primer tram del carril ciclopedestre que connecta el nucli urbà amb el polígon ja està executat. El següent tram unirà el poble amb les urbanitzacions. A més, dins del Pla Obert d’Inversions s’inclouen projectes com la reforma de quatre aules del CEIP Horta Major o actuacions a la Plaça del carrer Llíria. En total, Vilamarxant té assignats 1.972.177 euros, 421.140 euros més que en la legislatura anterior.
És en este context on s’emmarca la participació de Coca-Cola. No hi ha xifra econòmica detallada en la intervenció, però la seua implicació es concreta en els treballs ambientals executats a La Pea a través del projecte Mares Circulars i amb l’actuació de l’entitat Chelonia Global Nature Conservation. Estes tasques han consistit en la neteja, el desbrossament i el control del canyar, i continuaran amb la plantació de vegetació de ribera en la pròxima fase. El responsable de comunicació de l’empresa a la Comunitat Valenciana, Fernando Álvarez, ho ha resumit així: participar en este projecte és un “orgull”.
Publicat per AGORACT en Crònica Camp de Túria
amb font de Diputació Provincial
.jpg)