#LocalMuelasdelPan #ActorIberdrola #TemaSeguretatAliviadors
Ricobayo i les maquetes que verifiquen la seguretat dels aliviadors
Les últimes pluges fortes han obligat a obrir les comportes dels aliviadors en desenes d'embassos de l'estat, i aquesta situació planteja la pregunta clau: com s'assegura la seguretat en aquests punts crítics? A Ricobayo, a Muelas del Pan (Zamora), un laboratori d'hidràulica de referència en el sector ha estat el far per a respondre amb dades i proves tangibles.
Aquest centre, punt de discurs nacional en ensayos i simulacions d'infraestructures hidroelèctriques, treballa amb maquetes per convertir grans problemes en reptes manejables. «per a resoldre grans problemes que es converteixen en petits quan els tens i els pots abordar d'aquesta manera», ha declarat Calvo, delegat d'Iberdrola en Castella i Lleó.
Els orígens de les instal·lacions es remunten a 1943, vuit anys després de la inauguració de Ricobayo, la primera gran central hidroelèctrica d'Europa, quan es va detectar que els desembassos a través de l'aliviador provocaven una erosió important al rocam a peu de presa. «Hi havia un problema que els enginyers no eren capaços de resoldre, d'erosió en la caiguda de l'aigua, així que van decidir fer una maqueta per veure quina solució li donaven», ha explicat Calvo.
La maqueta va revelar una solució simple: incorporar dents o deflectors en l'aliviador per disminuir la força de l'aigua en la caiguda i garantir la integritat de la roca.
Els embassos espanyols han vist un augment significatiu en la intensitat de les proves, i el centre ja ha realitzat fins a 150 ensayos de preses de diverses parts del món, amb un enfocament central en els sistemes d'evacuació a través dels aliviadors. Entre les maquetes conservades destaquen la d'Ricobayo, a escala 1:80; la de Caldas de Reis (Pontevedra), a l'Atrium del riu Umia; i l'aliviador escalonat de l'embassador de Cenza, a Villariño de Conso (Ourense).
Aquestes maquetes serveixen com a referència didàctica i com a testimoni dels efectes de l'aigua, ajudant a observar com corregir possibles impactes negatius i assegurar que la infraestructura funcione sempre de la forma prevista. Així ho explica Javier López Sánchez, tècnic de formació de les instal·lacions: "Serveixen, a nivell didàctic, de testimoni i per representar els efectes de l'aigua i veure com corregir-los quan són negatius."
El centre formatiu del laboratori rep entre 800 i 1.000 treballadors d'Iberdrola a l'any, i les visites del públic també són una part del programa, gestionades per l'Ajuntament de Muelas del Pan una vegada al mes.
Entre les novetats, s'ha ampliat l'àrea formativa amb un vessant de seguretat laboral orientat als rescats en les góndoles i en les pales dels grans aerogeneradors. Amb simuladors que permeten practicar rescat en tangents verticals i en espai confinat, s'amplia la formació per a tot el món de l'energia renovable. «Ja no només parlem d'aigua, sinó que tenim ací simuladors de turbines eòliques, o simuladors per a qüestions de formació en seguretat, de manera que la nostra gent, al passar per ací, rebrà una formació sòlida en tot l'àmbit de l'energia renovable», ha subratllat Calvo.
Les visites del públic continuaran, segons el programa municipal, i es podrà conèixer de primera mà com funcionen les instal·lacions i les simulacions que permeten anticipar emergències i millorar la gestió de l'aigua. Les dades següents són verificables: les visites són una activitat mensual gestionada pel municipi de Muelas del Pan, i l'activitat educativa es manté com a part essencial de la seguretat de les infraestructures hidràuliques.
Redacció Crònica.
| maqueta de Ricobayo (Zamora) |
Crònica CT


No hay comentarios :