Sant Antoni, L'Eliana, Bétera, Riba-roja, Pobla de Vallbona, Serra, Benaguasil, Benissanó, Olocau, Llíria, Gàtova, Nàquera, Vilamarxant, Casinos, Marines, Loriguilla, Los Serranos, Paterna

Vox veu possible el sorpasso al PP, però els experts el veuen lluny



#Vox #PP #Espanya

El partit d’Abascal confia en el desgast de Feijóo i en l’onada europea de l’extrema dreta, però els analistes assenyalen que la seua estructura de vot encara és insuficient.

Vox assegura que veu factible avançar electoralment al Partit Popular, segons destacava este matí el diari Ara. Malgrat això, la majoria d’analistes coincideixen que el sorpasso és molt poc probable a curt termini, encara que no es pot descartar del tot.

Jordi Mir, professor de la UAB i la UPF, subratlla que “el PP i el PSOE són partits històrics i tradicionals amb una base electoral molt fidel, que ja va resistir sacsejades prèvies com les de Ciutadans o Podem”. En la mateixa línia, Miguel Martín, de la Universitat Complutense de Madrid, calcula que “el PP hauria de perdre més de la meitat dels seus votants, uns quatre milions de persones, perquè Vox poguera superar-lo en unes generals, i això hui és molt difícil de veure”.

Els especialistes també assenyalen les limitacions sociològiques de Vox. El partit té més problemes per créixer entre l’electorat femení i arrossega un discurs percebut com massa radical per a ser majoritari. A més, competidors dins del mateix espai, com el moviment “S’Ha Acabat la Festa” d’Alvise Pérez, poden restar-li vot en futurs comicis.

Alhora, hi ha factors que juguen a favor de Santiago Abascal. Les últimes enquestes del CIS i 40dB mostren un creixement sostingut que erosiona sobretot el PSOE, alhora que consolida Vox com a referent del malestar. També connecta millor amb segments juvenils, com explica Xavier Torrens, professor de la UB: “Vox té millor capacitat per connectar amb una part del vot jove que el PP”.

El context internacional reforça esta dinàmica: l’avenç de l’extrema dreta a Europa dona més visibilitat i legitimitat a Vox dins del debat polític. I un eventual desgast d’Alberto Núñez Feijóo, si queda atrapat entre radicalització i centralitat, podria reduir la capacitat d’atracció del PP.

Encara que Torrens adverteix que el sorpasso és “un risc possible”, el consens majoritari és que l’escenari més realista és un Vox en creixement, però sense força suficient per superar el PP a curt termini. La clau serà si el PP manté la seua estabilitat interna i la fidelitat del seu electorat.

Redacció Crònica