![]() |
| València |
#sanitatpública #estatutsns #Madrid
Treballadors i treballadores de tots els serveis de salut de l’Estat s’han concentrat este dilluns per exigir al Ministeri de Sanitat que no tanque la negociació d’una llei que consideren clau per al futur del sector públic i el benestar dels pacients.
Milers de professionals del Sistema Nacional de Salut (SNS) han eixit a protestar este 16 de setembre davant dels seus centres sanitaris, arreu de les diferents autonomies. Reclamen al Ministeri de Sanitat que no tanque de manera unilateral la negociació de la futura Llei de l’Estatut Marc que regula les seues condicions laborals.
Convocades pels sindicats presents en la taula de negociació —SATSE-FSES, FSS-CCOO, UGT, CSIF i CIG-Saúde— les mobilitzacions han tingut un objectiu clar: exigir un “Estatut per avançar” que millore la situació del personal i repercutisca també en una millor atenció als pacients.
Els sindicats denuncien que el Ministeri ha trencat el calendari de reunions que s’havia acordat, i que ara vol fer arribar al Congrés de Diputats una llei “incompleta, parcial i interessada”, sense tancar els punts essencials amb les parts implicades. “Ara volen portar la llei al Congrés a córrer cuita i per la porta de darrere”, apunten.
Tres anys de negociació... i molts temes oberts
Segons han recordat les organitzacions convocants, fa quasi tres anys que es va obrir el procés negociador i ja s’han celebrat més de quaranta reunions. Però encara hi ha qüestions fonamentals pendents que no s’han resolt.
Reclamen que la nova llei reconega el model actual de classificació professional, amb una actualització retributiva que tinga en compte la formació i responsabilitats de cada categoria. També defensen la possibilitat d’accedir a la jubilació voluntària anticipada o parcial, la implantació de la jornada laboral de 35 hores en tot el territori i el reconeixement formal del temps de solapament de torn.
Per als sindicats, no és acceptable que el Ministeri de Sanitat trasllade estos temes a altres departaments al·legant manca de competències. “El Ministeri de Sanitat no pot actuar com si estiguera aïllat. Forma part d’un govern que té capacitat per fer-ho”, han afirmat.
Una norma estratègica per a la sanitat pública
En les concentracions s’ha insistit que la Llei de l’Estatut Marc és una norma clau per garantir un sistema públic fort, amb capacitat de resposta i orientat a les necessitats actuals i futures de la població.
Els sindicats han mostrat la seua disposició a continuar negociant per aconseguir “la millor llei possible”, sempre que es faça de manera oberta, rigorosa i amb voluntat d’arribar a acords.
Les protestes d’este dilluns han tingut lloc en totes les comunitats autònomes excepte a Múrcia, on es farà el dimarts 17. És només l’inici d’una nova fase de mobilitzacions que culminarà el pròxim 1 d’octubre amb una gran concentració davant del Ministeri de Sanitat, a Madrid.
Redacció Crònica


