#València #Dana2024 #MazónDimissió
Més de dues-centes entitats socials, sindicals i ciutadanes preparen una nova concentració a València el 29 d’agost, coincidint amb el desè mes de la DANA que va deixar 228 víctimes mortals, per a reclamar de nou la dimissió del president Mazón i recordar la gestió de la catàstrofe.
Quan els calendaris marquen ja deu mesos després de la DANA del 29 d’octubre de 2024 —una tragèdia que va sacsejar la província de València, va deixar 228 persones mortes i milers d’afectades—, la resposta ciutadana no s’ha apagat. Les entitats convocants han anunciat per al 29 d’agost una nova concentració a la plaça de la Mare de Déu de València, a partir de les 19.30h, per a reclamar, un cop més, la dimissió de Carlos Mazón, president de la Generalitat, per la gestió d’aquella catàstrofe.
No serà una manifestació com les anteriors, sinó una concentració, adaptant-se a la realitat estiuenca però sense perdre força. S’han sumat a la crida més de 200 col·lectius —entre associacions de víctimes, plataformes veïnals, sindicats i comitès d’emergència—. El lema? El mateix que ha ressonat mesos i mesos: “Mazón dimissió”.
La història arranca onze dies després de la catàstrofe, quan la capital del Túria va ser escenari d’una de les protestes més grans que es recorden d’ençà la Transició: 130.000 persones, segons dades oficials, van omplir els carrers. Des d’aquell novembre, cada 29 de mes, la societat civil ha tornat a eixir, amb mobilitzacions que han recorregut València i, fa poc, s’han desplaçat a la zona zero —Catarroja—, amb familiars de víctimes encapçalant la marxa.
L’assistència, cert, ja no és la de la primera cita, però la constància sí. L’última mobilització, celebrada a Catarroja el 29 de juliol, va congregar 1.500 persones segons la Delegació del Govern. La marxa va servir per recordar la vulnerabilitat dels municipis més colpejats i exigir, amb noms i cognoms, responsabilitats polítiques i solucions per a les víctimes.
Els arguments de qui convoca s’han mantingut invariables: demanen “veritat, reparació i justícia” i critiquen una gestió qualificada pels afectats com a “nefasta” o fins i tot “negligent”. En les diverses protestes, s’ha denunciat la manca d’una alternativa habitacional real, les dificultats per a cobrar els ERTES postcatàstrofe, la lentitud en la recuperació d’escoles i infraestructures i, en general, una reconstrucció que “no va al ritme que fa falta”.
Aquest 29 d’agost, tornarà la veu de les víctimes i els familiars a la plaça de la Mare de Déu, en un acte de memòria, reivindicació i exigència. Es planteja també com una manera de mantindre viu l’esperit solidari i la demanda de resposta institucional, a pesar de la calor estiuenca i de la dispersió pròpia del període de vacances.
Redacció Crònica
Crónica CT
* ho pots llegir perquè som Creative Commons

