#DANA2023 #València #EUPV
Esquerra Unida del País Valencià exigeix la destitució del responsable de la Guàrdia Civil que va elaborar l’informe sobre la gestió de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer durant la DANA del 29 d’octubre. La jutgessa instructora ha qualificat el document d’«erroni i incomplet» i ha denunciat que la Guàrdia Civil es va extralimitar en les seues funcions, fet que des d’EUPV consideren part d’una manipulació política.
Esquerra Unida del País Valencià demana la destitució immediata del responsable de la Guàrdia Civil que va elaborar l’informe sobre la gestió de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer durant la DANA del 29 d’octubre. La jutgessa que instrueix el cas, Nuria Ruiz Tobarra, ha considerat que el document és «erroni i incomplet» i ha advertit que l’autor va extralimitar-se en les seues funcions.
Des d’EUPV denuncien que aquell informe no compleix l’objectiu per al qual la jutgessa el va encarregar i que, a més, resulta parcial i es va preparar amb la intenció de manipular els fets. Bernabé Aldeguer, coordinador general a València ciutat, afirma que aquest document s’ha fet expressament per a exculpar la resposta del president Mazón i el seu equip durant la DANA, seguint suposades instruccions de membres del Partit Popular, tant a l’àmbit estatal com a la Generalitat.
El motiu d’aquesta crítica rau en el fet que la jutgessa responsable de la investigació ha realitzat una dura valoració sobre la Unitat Orgànica de la Policia Judicial de la Guàrdia Civil de València. Segons el seu auto, la Guàrdia Civil no es va limitar a reconstruir la cronologia dels desbordaments i la seua relació amb els morts, que era l’encàrrec que havia rebut. En lloc d’això, van fer valoracions sobre negligències i responsabilitats administratives, que són competència exclusiva del tribunal, no de la policia judicial.
La magistrada qualifica aquestes valoracions com a «errònies» i sense cap valor incriminatori o exculpatori, considerant-les una clara extralimitació de funcions. A més, assenyala que la Guàrdia Civil va ometre deliberadament dades clau, com els avisos pluviomètrics de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer i la cobertura mediàtica, fent que l’informe quede «clarament incomplet». També destaca que les conclusions es van basar només en documents, ignorants proves pericials rellevants que contradiuen l’informe.
En definitiva, la jutgessa recorda que l’anàlisi de la negligència i responsabilitat és una tasca exclusivament judicial, i reprovà amb contundència la Guàrdia Civil per excedir-se i interferir en qüestions que no li corresponen.
Segons Aldeguer, això demostra que encara hi ha una «policia patriòtica» que actua amb recursos públics al servei d’interessos partidistes i no al servei de la justícia ni la ciutadania. Per això, EUPV exigeix una investigació i que es depuren responsabilitats en totes les forces de seguretat que hagen prioritzat interessos polítics per davant del deure públic.
![]() |
| Guardia Civil a la Dana |




No hay comentarios :