IU carrega contra l’OTAN i acusa Rutte d’intentar dictar el pressupost militar espanyol IU carrega contra l’OTAN i acusa Rutte d’intentar dictar el pressupost militar espanyol
Camp de Túria - Notícies -
Sant Antoni, L'Eliana, Bétera, Riba-roja, Pobla de Vallbona, Serra, Benissanó, Olocau, Llíria, Gàtova, Nàquera, Vilamarxant......

Seccions del Crònica

Pots buscar açí en el diari

IU carrega contra l’OTAN i acusa Rutte d’intentar dictar el pressupost militar espanyol


#RearmeNoÉsPau #SoberaniaEspanyola #IU 

Enrique Santiago denuncia la pressió dels Estats Units i l’OTAN per augmentar la despesa militar fins al 5% del PIB. IU adverteix que no cedirà i crida la ciutadania a mobilitzar-se contra el rearmament i per la pau.

El portaveu d'Izquierda Unida, Enrique Santiago, ha sigut clar: no pensen cedir “ni un pam” davant l’escalada armamentista que, segons denuncia, vol imposar l’OTAN amb el beneplàcit dels Estats Units. Tot arran de les declaracions de Mark Rutte —ex primer ministre neerlandés i nou secretari general de l’Aliança Atlàntica— que ha donat per fet que Espanya acabarà destinant el 5% del seu PIB a despesa militar.

Santiago ho ha qualificat com una ingerència directa en la sobirania espanyola i ha apel·lat al govern estatal perquè no cedisca davant d’aquestes pressions: “Contra el vici de demanar, la virtut de no donar”, ha dit, tirant de refranyer.

Des del seu punt de vista, darrere d’aquest increment hi ha una estratègia calculada per part de Washington. “Els Estats Units han decidit que siga Europa qui coste el seu poder militar”, ha assenyalat. Una fórmula que, segons denuncia, passa tant per aranzels desmesurats com per obligar a disparar la inversió europea en indústria armamentística a través de l’OTAN.

IU no veu cap justificació en aquest augment del pressupost militar. Al contrari, insisteixen que es tracta d’un “negoci immens” dissenyat per beneficiar grans empreses i transnacionals vinculades al sector de l’armament. “Cada euro destinat a eixa carrera militar és un euro que deixem d’invertir en serveis públics i habitatge”, ha recordat el portaveu.

La formació ja havia alertat fa temps que no pensava quedar-se de braços creuats. Han denunciat reiteradament que l’objectiu de destinar el 2% del PIB a defensa —compromís assumit pel PSOE en el marc de la coalició de govern— posava en risc l’acompliment del seu programa. De fet, ja van presentar una proposta pròpia en matèria de defensa on qüestionaven obertament l’actitud “submisa” dels socialistes davant l’aposta bel·licista de la Unió Europea.

Antonio Maíllo, coordinador federal d’IU, ha anat més enllà i ha assegurat que estan disposats a “muntar rebombori” per evitar qualsevol intent de rearmament. De fet, ha recordat com van forçar la cancel·lació del contracte de compra de bales a Israel.

Sobre les declaracions concretes de Rutte, Santiago ha respost que “Espanya és un país independent i sobirà”, i que ningú, ni molt menys els Estats Units a través de Rutte, té autoritat per marcar les prioritats pressupostàries de l’Estat.

Ha anat més enllà i ha posat el focus en el que considera un “canvi de naturalesa” dins de l’Aliança Atlàntica: “L’OTAN s’ha convertit en un instrument al servei exclusiu del govern reaccionari i radical de Donald Trump”, ha dit, criticant també l’estratègia exterior nord-americana.

Segons Santiago, la política internacional dels EUA s’ha tornat un factor de desestabilització: “Mitjançant guerres comercials, pressions militars i exigències a socis europeus i d’altres països, fins i tot aliats com Canadà o Dinamarca —pels intents de Trump d’adquirir Groenlàndia—, els EUA imposen la seua agenda global a colp d’ultimàtum”.

IU assegura que la cursa armamentista no només és injustificable sinó que s’està desbocant. Recorden que, només en 2024, la despesa militar mundial que agrupa l’OTAN ja supera el 55% del total global. A Europa, la factura arriba als 330.000 milions d’euros anuals.

Davant aquest escenari, Santiago ha fet una crida a la mobilització ciutadana. Demana que la societat prenga consciència de la gravetat de les paraules de Rutte i participe activament en les protestes i accions previstes per al mes de juny, coincidint amb la cimera de l’OTAN. Les mobilitzacions culminaran entorn del 20 de juny amb una contracimera organitzada a Brussel·les i La Haia.

Redacció Crònica



Publicat per Àgora CT. Col·lectiu Cultural sense ànim de lucre per a promoure idees progressistes Pots deixar un comentari: Manifestant la teua opinió, sense censura, però cuida la forma en què tractes a les persones. Procura evitar el nom anònim perque no facilita el debat, ni la comunicació. Escriure el comentari vol dir aceptar les normes. Gràcies

Cap comentari :

BlueSky Mastodon NotaLegal