El projecte MONAU aconsegueix un rècord d'ocupació en caixes niu a Sinarques El projecte MONAU aconsegueix un rècord d'ocupació en caixes niu a Sinarques
Camp de Túria - Notícies -
Sant Antoni, L'Eliana, Bétera, Riba-roja, Pobla de Vallbona, Serra, Benissanó, Olocau, Llíria, Gàtova, Nàquera, Vilamarxant......

Seccions del Crònica

Pots buscar açí en el diari

El projecte MONAU aconsegueix un rècord d'ocupació en caixes niu a Sinarques


#Sinarques #ConservacióAvifauna #Biodiversitat

En els ecosistemes forestals, la presència d’aus insectívores és essencial per al control biològic de plagues i l’equilibri ecològic.

El projecte MONAU, impulsat per la Societat Valenciana d’Ornitologia (SVO), ha registrat en la seua última revisió un rècord d’ocupació del 58% en les caixes niu instal·lades a Sinarques i Utiel. Este percentatge, el més alt en cinc anys de seguiment, subratlla la importància d’esta iniciativa per a la conservació de l’avifauna forestal.

Durant la darrera setmana de febrer, els membres del projecte van inspeccionar 132 caixes distribuïdes en cinc zones forestals: Cerro Carpio, La Muela, Arboretum i La Toba, a Sinarques, i La Torre, a Utiel. L’objectiu d’esta revisió anual és avaluar l’èxit reproductiu de les aus, detectar possibles casos de depredació i garantir el bon estat dels nius per a la temporada de cria, que s’inicia a l’abril.

Diversitat d’espècies i funció ecològica

Els resultats de la inspecció han confirmat la nidificació de sis espècies amb seguretat: el totestiu (Parus major), la primavera (Periparus ater), el pit-roig (Erithacus rubecula), el caragolet (Troglodytes troglodytes), el roda-soques (Certhia brachydactyla) i el teuladí (Passer domesticus). Així mateix, s’ha detectat una possible utilització de les caixes per part del capellanet (Lophophanes cristatus) i el ferrerolet (Cyanistes caeruleus), tot i que no ha pogut ser confirmada de manera concloent.

L’estudi també ha evidenciat intents de nidificació fallits en 26 caixes, probablement a causa de la desaparició d’algun progenitor o la competència territorial entre mascles. A més, moltes caixes han sigut emprades com a refugi hivernal per diverses espècies d’aus, petits mamífers i insectes, incloent-hi vespes papereres, aranyes i formigues.

Caixes niu: una solució per als boscos de repoblació

En els boscos de repoblació, on l’escassetat d’arbres madurs limita la presència de cavitats naturals, la nidificació de les aus insectívores es veu condicionada. Estes aus juguen un paper clau en el control de plagues forestals, com la processionària del pi. La instal·lació de caixes niu s’ha consolidat com una mesura eficaç per suplir esta mancança i fomentar la biodiversitat en estos ecosistemes.

Amb més de tres dècades d’experiència en la conservació de l’avifauna forestal, la SVO ha intensificat en els últims anys el seu compromís amb el projecte MONAU, potenciant la investigació i el manteniment de les caixes niu com a ferramenta fonamental per a la protecció d’estes espècies.

  


Publicat per Àgora CT. Col·lectiu Cultural sense ànim de lucre per a promoure idees progressistes Pots deixar un comentari: Manifestant la teua opinió, sense censura, però cuida la forma en què tractes a les persones. Procura evitar el nom anònim perque no facilita el debat, ni la comunicació. Escriure el comentari vol dir aceptar les normes. Gràcies

Cap comentari :

BlueSky Mastodon NotaLegal